کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

نرم افزار مدیریت سبد سهام بان

افزونه تابلو خوانی MetaTSE

بورسدان

دسترسی سریع

تمدید اعتبار کد فعالسازی نرم افزار سهامبان

نرم افزار مدیریت سبد سهامبان

نرم افزار هوشمند مدیریت سبد سهامبان


محصول لوبکات طی چند ماه اخیر با کاهش نرخ فروش حدود 45 درصد مواجه شده و در حال حاضر با قیمت متوسط کیلویی 915 تومان به فروش می رسد .

یک کارشناس فرآورده های نفتی در خصوص تأثیرات کاهش قیمت محصول لوبکات در شرکت های تولیدکننده روغن های صنعتی اظهار داشت: کاهش نرخ فروش محصول لوبکات که به عنوان ماده اولیه شرکت های تولیدکننده روغن های صنعتی محسوب می شود منجر به کاهش تقاضای خرید محصول نهایی شرکت های تولیدکننده در بازار شده است و بسیاری از مشتریان با توجه به کاهش های پی در پی قیمت لوبکات و تأثیر آن در نرخ محصول نهایی از خرید محصول نهایی شرکت های تولیدکننده با فرض خرید محصول فوق با نرخی نازل تر خودداری می نمایند و در نهایت منجر به کاهش حجم فروش محصولات شرکت های مذکور شده که این امر دلیلی برای محقق نشدن بودجه شرکت های تولیدکننده روغن های صنعتی تا پایان سال مالی جاری است .

مسعود راهی، فروش روغن های شرکت های روانکار را در دو بعد داخلی و خارجی عنوان کرد و افزود: فروش محصولات روغن های روانکار در داخل کشور با فرض عدم کاهش نرخ فروش و ثابت ماندن تقاضای خرید منجر به افزایش سود خالص شرکت های تولیدکننده می گردد که پارامتر تقاضای خرید به دلیل کاهش کشش تقاضا بسیار غیر محتمل خواهد بود، ولی در بُعد صادرات محصول فوق به کشورهای خارجی، نرخ محصول فوق متناسب با قیمت های جهانی نفت لحاظ می گردد و شدت اثر آن بیشتر خواهد بود .

راهی، ادامه داد: کاهش 50 درصدی نرخ فروش نفت منجر به کاهش قابل توجه قیمت محصول لوبکات در عرصه جهانی می شود و افزایش نرخ تسعیر ارز آزاد در ایران تنها 10 درصد زیان به وجود آمده از کاهش قیمت نفت را جبران می نماید و در نهایت حاشیه سود حاصل از فروش صادراتی محصول فوق را تا حدود زیادی در این مقطع فعلی کاهش می دهد .

 راهی، امکان کاهش مجدد نرخ فروش لوبکات را متأثر از تغییرات جهانی قیمت نفت دانست و یادآور شد: نحوه قیمت گذاری محصول لوبکات وابسته قیمت فوب نفت کوره است که آن نیز براساس قیمت های جهانی نفت خام تعیین می گردد .

 

این کارشناس بازار فرآورده های نفتی با اشاره به بودجه شرکت های تولیدکننده روغن های صنعتی گفت: شرکت هایی از جمله بهران، ایرانول، نفت پارس و همچنین سپاهان، بودجه مدنظر خود را خیلی محتاطانه در نظر گرفته اند و اگر شرایط قیمت نفت همچون گذشته معامله می شد می توانستند از سودآوری حدود 10 درصد بیش از پیش بینی های بودجه خود برخوردار شوند .

 

وی گفت: اگر صورت مالی شرکت های تولیدکننده روغن های صنعتی را بررسی نماییم، مشاهده می شود که به دلیل کاهش تقاضای خرید به دلیل کاهش های پله ای قیمت محصول لوبکات، حجم بالایی از محصولات نهایی شرکت های مذکور در انبارها ذخیره شده است که البته سیاست های صحیح بازاریابی و فروش می تواند با توجه به فرصت بوجود آمده باعث تغییر مثبت سهم بازار شرکتها شود .

 

راهی، به استاندارهای حسابداری و نیز دستور العمل اخیر سازمان امور مالیاتی اشاره کرد و گفت: شرکت های تولیدکننده روغن های صنعتی در صورت انباشت بالای موجودی های کالا ساخته شده و نیمه ساخته بایستی کاهش ارزش کالاهای مذکور را لحاظ نمایند که این امر منجر خواهد شد که ممکن است با کاهش حدود 10 تا 15 درصدی میزان سودآوری خود مواجه شوند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی