کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

نرم افزار مدیریت سبد سهام بان

افزونه تابلو خوانی MetaTSE

بورسدان

دسترسی سریع

تمدید اعتبار کد فعالسازی نرم افزار سهامبان

نرم افزار مدیریت سبد سهامبان

نرم افزار هوشمند مدیریت سبد سهامبان

کاهش درصد عرضه اولیه قاسم!!

سه شنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۳، ۰۹:۱۷ ب.ظ

در آستانه عرضه اولیه فردا در فرابورس مشخص شد که بجای ۱۰درصد ۵ درصد"قاسم" عرضه می شود و سهمیه آنلاینی ها ۹ میلیون سهم


در آستانه عرضه اولیه شرکت قاسم ایران، مشخص شد به جای ۱۰ درصد ۵ درصد معادل ۱۸ میلیون سهم این شرکت در بازار دوم فرابورس عرضه می شود و از این تعداد ۹ میلیون سهم به معامله گران آنلاین تعلق دارد.

براساس این گزارش، هر چند تا روز گذشته اطلاعیه رسمی فرابورس درباره عرضه اولیه سهام این شرکت منتشر نشده بود، اما با توجه به ارایه تعهد کتبی شرکت صنعتی مینو به عنوان سهامدار عمده در 22 مرداد و اعلام آن هم در امیدنامه و همچنین از سوی مالک اصلی (هلدینگ خودکفایی آزادگان) و مدیران شرکت در نشست مطبوعاتی دیروز ، قرار بود 10 درصد معادل 36 میلیون سهم این شرکت عرضه اولیه شود. اما در آستانه عرضه اولیه سهام قاسم ایران مشخص شد به جای 10 درصد، 5 درصد سهام معادل 18 میلیون سهم عرضه می شود.

به این ترتیب جزئیات این عرضه نشان می دهد 9 میلیون سهم "قاسم" برای کشف قیمت کنار گذاشته شده و 9 میلیون سهم دیگر به معامله گران آنلاین تعلق گرفته که طبق روال معمول پس از کشف قیمت و تعیین سهمیه هر کد، از سوی این گروه قابل خرید خواهد بود.

این درحالی است که سقف خرید هر ایستگاه معاملاتی هم 7 هزار سهم تعیین شده و به دلیل حضور شرکت قاسم ایران در بازار دوم معاملات فرابورس، صندوق های سرمایه گذاری مشترک و قابل معامله امکان خرید سهام ندارند .

بهنام محسنی رئیس اداره علمیات شرکت فرابورس  در برابر این سئوال که علت کاهش 5 درصدی عرضه اولیه قاسم ایران در روز چهارشنبه چه بود و آیا شایعه احتمال قیمت گذاری بالا و لزوم کنترل نقدینگی بازار در این عرضه صحت دارد یا خیر؟ توضیح داد: طبق دستور المعل ، شرکت های پذیرفته شده در بازار دوم فرابورس تعهد عرضه حداقل 5 درصدی سهام را در روز عرضه اولیه دارند. بنابراین سهامدار عمده شرکت قاسم ایران تصمیم گرفت به جای 10 درصد 5 درصد سهام را عرضه کند.

وی در رابطه با ارایه تعهد 10 درصدی سهامدار عمده در 22 مردادسال جاری و اعلام دیروز آن توسط مدیران و مالک اصلی شرکت یعنی هلدینگ خودکفایی آزادگان، گفت: هرچند این تعهد ارایه شده اما از آن زمان تا کنون شرایط بازار تغییر کرده و سهامدار عمده هم این اختیار را دارد که طبق دستورالعمل شرکت های پذیرفته شده در بازار دوم فرابورس، 5 درصد سهام را عرضه کند.

براساس این گزارش، جلسه معارفه قاسم ایران در شرایطی بعد از ظهرامروز در هتل سیمرغ برگزار می شود که فردا 9 میلیون سهم "قاسم" برای کشف قیمت کنار گذاشته شده و 9 میلیون سهم دیگر به معامله گران آنلاین تعلق گرفته که طبق روال معمول پس از کشف قیمت و تعیین سهمیه هر کد، از سوی این گروه قابل خرید خواهد بود. سقف خرید هر ایستگاه معاملاتی هم 7 هزار سهم تعیین شده و به دلیل حضور شرکت قاسم ایران در بازار دوم معاملات فرابورس، صندوق های سرمایه گذاری مشترک و قابل معامله امکان خرید سهام ندارند .

مالک اصلی شرکت  گفته است که : ۵ درصد دوم "قاسم" هفته آینده عرضه می شود. مالک اصلی شرکت قاسم ایران با اعلام علت کاهش ۵ درصدی عرضه اولیه این شرکت، گفت: ۵ درصد دوم در روزهای آینده عرضه خواهد شد.

فرهاد رمضان در واکنش به این سئوال که چرا به رغم ارایه تعهد عرضه 10 درصدی سهام قاسم ایران در 22 مرداد، 5 درصد از این حجم آن هم در آستانه عرضه اولیه کاهش یافت؟ توضیح داد: بعد از مشورت با فعالان بازار و همکاران شرکت به این نتیجه رسیدیم که بهتر است 5 درصد سهام قاسم ایران در روز عرضه اولیه و 5 درصد دوم هم در روزهای آینده واگذار شود.

وی با بیان اینکه ما به تعهد عرضه 10 درصدی خود پایبند هستیم ، ادامه داد: این تصمیم هم ناشی از آن بود که امکان خرید سهام برای افراد بیشتری در روزهای بعد وجود داشته باشد. بنابراین طبق هماهنگی های به عمل آمده ، 18 میلیون سهم "قاسم" در فردا و 18 میلیون سهم دیگر هم در روزهای آینده عرضه می شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی