کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

نرم افزار مدیریت سبد سهام بان

افزونه تابلو خوانی MetaTSE

بورسدان

دسترسی سریع

تمدید اعتبار کد فعالسازی نرم افزار سهامبان

نرم افزار مدیریت سبد سهامبان

نرم افزار هوشمند مدیریت سبد سهامبان

درس 5

شنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۳، ۰۸:۳۷ ب.ظ

در ادامه درس قبلی به بیان باقی مانده مباحث درمورد شرکت ها می پردازیم

هیات مدیره شرکت
مجموعه 5 تا 9 نفری را که مسئول اداره شرکت هستند هیات مدیره شرکت می گویند(در شرکت سهامی عام). این افراد توسط سهامداران انتخاب می شوند.
سال مالی
سال مالی هر شرکتی ممکن است با شرکت دیگر تفاوت کند. به عنوان مثال بعضی شرکتها سال مالی خود را از اول فروردین شروع می کنند و بعضی شرکتها سال مالی خود را از ابتدای مهر آغاز می کنند. دقیقاً مثل بانکها که همه ساله حسابهای خود را بررسی می کنند؛ شرکت ها نیز هر سال در تاریخ معینی مثلا ابتدای فروردین ماه فعالیت های خود را شروع می کنند و سود خود را پیش بینی می کنند و سال بعد در همان زمان وضعیت شرکت را از لحاظ سود و زیان و... رسیدگی میکنند. مثلا صورت سود و زیان نهایی هر شرکتی به تاریخ منتهی به سال مالی تعیین شده است. یعنی فعالیت مالی یک ساله که در آخرین روز سال مالی به انتها رسیده است.

ریاست جلسات مجمع
قانون برای مدیریت جلسات مجمع عمومی مجموعه ای را در نظر گرفته است که شامل رئیس جلسه، منشی و دو ناظر می باشد. ریاست جلسه بر عهده رئیس هیئت مدیره خواهد بود ، مگر اینکه در اساسنامه طور دیگری مقرر کرده باشد و الزامی ندارد تا منشی جزو سهامداران باشد، لیکن ناظران باید ازجمله سهام داران باشند.

آگهی دعوت
دعوت کتبی برای جلسات مجمع عمومی نباید از 10 روز کمتر باشد و نیز نباید تا بیش از 40 روز زودتر از تاریخ برگزاری جلسه به سهام داران جلسه به سها مداران ابلاغ شود و این آگهی دعوت باید در روزنامه کثیرالانتشار که برای اطلاعیه های شرکت در نظر گرفته شده به چاپ رسد. آگهی دعوت باید شامل دستور کار و تاریخ، ساعت و مکان جلسه باشد. بهنگام حضور سهامداران در جلسه مجمع عمومی رعایت این مقررات ضروری نیست.

حد نصاب تشکیل جلسات مجمع
حد نصاب مورد نیاز چه برای جلسات مجمع عادی و یا فوق العاده بیش از 50 % از سهامداران جهت رأی گیری است. چنانچه در جلسه عادی در اولین دعوت به حد نصاب نرسد، در دعوت دوم با هر تعداد از سهامداران دارای حق رأی، رسمیت خواهد داشت. چنانچه در مجمع فوق العاده، در دعوت اول به حد نصاب لازم نرسد در دعوت دوم حدنصاب لازم به یک سوم (1/3) سهامداران دارای حق رأی کاهش خواهد یافت.

نصاب اتخا ذتصمیم
تصمیم گیری در جلسات عادی نیاز به 50 % آراء بعلاوه یک از سهامداران حاضر در جلسه مجمع دارد. مگر در مواقع انتخاب مدیران که اکثریت آراء ضروری است خواهد بود . تصمیم گیری در مجمع عمومی فوق العاده نیاز به دو سوم (2/3) آرا دارندگان سهام حاضر در جلسه دارد.

کارت ورود به جلسات مجمع (دعوتنامه)

بمنظور حضور در جلسات، ضروری است سهامداران از سوی شرکت کارت ورود دریافت نمایند

جلسات سهامداران
جلسات سهامداران تحت عنوان مجمع عمومی بوده و قانون سه نوع از آن را پیشبینی نموده است. اولین مورد مجمع شرکاء یا مؤسسین است که تنها برای شرکتهای سهامی عام الزامی است. دومین شکل آن مجمع عمومی عادی (یا سالانه) است که باید هر سال یک بار برگزار گردد و سومین مورد آن مجمع عمومی فوق العاده است که بنا به درخواست صورت می پذیرد.
بعلاوه، دو نوع مجمع ویژه دیگر نیز وجود دارد که با حضور سهام داران تشکیل می شود. یکی از آن دو
مجمع خاص است که هرگاه حقوق سهام داران ممتاز تغییر یابد باید انجام پذیرد و دیگری مجمع عمومی فو قالعاده خاص است که بنا به درخواست هیئت مدیره، بازرسان یا 20 % از سهامداران شرکت، بهنگام نیاز در قالب جلسات عادی اما در برنامه های غیر از جلسات عادی برگزار می گردد.

مجمع عمومی عادی و حدود صلاحیت آن

مجمع عمومی عادی صلاحیت رسیدگی به کلیه امور شرکت به استثنای مواردی که در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده یا قانونی واگذار شده باشند را داراست ازجمله موارد مورد بررسی عبارتند از:
          1- بررسی و تأیید ترازنامه و حساب سود و زیان و سایر گزارشات مالی
          2- بررسی و تأیید گزارشهای سالانه مدیران
          3- بررسی و تأیید گزارشهای سالانه بازرسان
          4- انتخاب مدیران (درصورت خاتمه دوره تصدی)
          5- انتخاب بازرسان اصلی بازرسان علی البدل
          6- تعیین روزنامه کثیرالانتشار که حاوی اعلانات قانونی شرکت است

مجمع عمومی فوق العاده و صلاحیت آن
این مجمع صلاحیت رسیدگی به کلیه تغییراتی که در ارتباط با اساسنامه یا سرمایه سهام یا انحلال شرکت باشد را خواهد داشت. مانند تصمیم برای افزایش سرمایه ( که بعدا با آن آشنا خواهیم شد ).

پایان درس پنجم
در درس بعد در مورد صورت های سود و زیان صحبت خواهیم کرد.
با ما باشید...

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی