کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

نرم افزار مدیریت سبد سهام بان

افزونه تابلو خوانی MetaTSE

بورسدان

دسترسی سریع

تمدید اعتبار کد فعالسازی نرم افزار سهامبان

نرم افزار مدیریت سبد سهامبان

نرم افزار هوشمند مدیریت سبد سهامبان

30 میلیون سهم برای کاربران آنلاین

سه شنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۴۹ ب.ظ

طبق اعلام مسئولان بورس، فردا عرضه اولیه سهام پتروشیمی با 8 درصد معادل 200 میلیون سهم انجام خواهد شد و از این 8 درصد یک درصد به کارکنان این شرکت واگذار می شود و 170 میلیون سهم از طریق کارگزاران بورس و با سهمیه هر شعبه 110 هزار سهم عرضه خواهد شد. 30 میلیون سهم هم برای معامله گران آنلاین اختصاص دارد که بعد از کشف قیمت ، امکان خرید فراهم خواهد شد.

براساس این گزارش، تعیین 30 میلیون سهم برای معامله گران آنلاین، موجب اعتراض برخی سهامداران حقیقی شد و این گروه با اشاره به تناسب بهتر سهمیه ها در شرکت های فرابورسی، خواهان افزایش سهمیه آنلاین شدند.

در این رابطه یک مقام مسئول توضیح داد: اولا" تعیین سهمیه آنلاینی ها در شرکت های بورسی براساس معیارهایی انجام می شود. بنابراین با توجه به جایگاه داد و ستد به روش برخط و سهم 20 درصدی این رویه در ارزش معاملات بورس، به جای 26 میلیون سهم، 30 میلیون سهم برای آنلاینی ها تعیین شد.

وی ادامه داد: دوما" با در نظر گرفتن سهم یک درصدی کارکنان در این عرضه ، خالص سهام قابل عرضه برای عموم، 130 میلیون سهم خواهد بود که با در گرفتن تعداد زیاد سهامداران ، سهم هر کد سهامداری هم چندان زیان نیست. سوما" برخی معامله گران آنلاین از طریق خرید سهام با چند کد و همچنین خرید حضوری از کارگزاری ها، موجب می شوند تعداد کمتری قادر به خرید سهام در عرضه های اولیه شوند.

وی افزود: چهارما" تعیین سهمیه برای معامله گران در عرضه های اولیه و تعیین سهمیه 40 - 50 درصدی در شرکت های فرابورسی از پایه و اساس اشتباه بوده و این موضوع درحال بررسی و نهایی شدن است.

این مقام مسئول در واکنش به این نکته که در عرضه های اولیه سهام مطلوب، به دلیل وجود مشتریان حقوقی بزرگ و متعدد و یا وجود دوستان و اقوام،  کارگزاران کمی قادر به رعایت انصاف در تخصیص سهام به عموم هستند و سهامداران حقیقی از طریق معاملات برخط راحت تر موفق به خرید می شوند، توضیح داد: علاوه بر تعیین سهمیه برای هر ایستگاه کارگزاری، از مدتی پیش نظارت های بیشتری در تخصیص سهام شرکت های تازه وارد در شرکت های کارگزاری اعمال شده و این موضوع در حال برطرف شدن است.

وی ادامه داد: این درحالی است که در صورت بکاری گیری روش ثبت سفارش در عرضه اولیه سهام، این جریان هم برطرف می شود و انصاف واقعی رعایت خواهد شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی