کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

نرم افزار مدیریت سبد سهام بان

افزونه تابلو خوانی MetaTSE

بورسدان

دسترسی سریع

تمدید اعتبار کد فعالسازی نرم افزار سهامبان

نرم افزار مدیریت سبد سهامبان

نرم افزار هوشمند مدیریت سبد سهامبان

توقف ومعادن، درست یا غلط؟!

شنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۴۱ ب.ظ
یک مقام مسئول در اداره نظارت بر ناشران شرکت بورس بر لزوم دقت در ارائه گزارش‌های عملکردی و برآوردی شرکت‌ها از طریق سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران تاکید کرد.

امیرحمزه مالمیر بر لزوم دقت در ارسال گزارش‌ها و اطلاعیه‌های مالی از سوی ناشران بورس در سامانه کدال تاکید کرد و گفت: با توجه به دسترسی مستقیم ناشران اطلاعات مالی برای ارسال در سامانه کدال، هرگونه رخدادی بلافاصله با واکنش سامانه هوشمند توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی قرار می‌گیرد.

وی در مورد توقف و بازگشایی نماد معاملاتی «ومعادن» در روزهای اخیر و شائبه بروز اشتباه در سامانه هوشمند کدال، گفت: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در هفته گذشته با ارسال یکسری اطلاعات مالی در حالی با توقف نماد معاملاتی مواجه شد که چنانچه این اطلاعات به درستی ارسال می‌شد با توقف مواجه نمی‌شد. ناشر در این نماد بر خلاف گذشته درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خود را بدون براوردی از سود تقسیمی و جامع شرکت‌های سرماه‌پذیر خود بر روی سامانه کدال منتشر کرد که به یکباره سامانه هوشمند ناشران با شناسایی انحراف بالا در پیش‌بینی‌ها بطور خودکار به توقف نماد معاملاتی «ومعادن» کرد.

این مقام مسئول به تاکید بر لزوم دقت ناشران بورسی در ارائه عملکردهای میاندوره‌ای سه ماهه در تیرماه امسال، این دوره زمانی را یکی از حساس‌ترین دوره‌ها برای ارزیابی سامانه جدید کدال عنوان کرد و افزود: در حال حاضر یکسری از اطلاعیه‌ها از جمله گزارش‌های شفاف‌سازی ناشران و یا تصمیمات هیات مدیره همچنان از سوی سازمان بورس نظارت و منتشر می‌شود.

این در حالی است که انتظار می‌رود تا قبل از پایان امسال با تهیه فرم‌هایی مشخص هرگونه اطلاعیه و یا نامه نگاری‌های ناشر از قبیل فروش دارایی ثابت، آتش سوزی، راه‌اندازی طرح توسعه، تصمیم هیات مدیره و سایر رخدادهای منتهی به ارائه گزارش شفاف سازی به طور مستقیم از سوی ناشر در سامانه کدال منتشر می‌شود.

وی در برابر پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با وجود دسترسی بدون واسطه ناظر و سهامدار به اطلاعات مالی تا چه حد می‌توان به برچیده شدن رانت اطلاعاتی و اخبار نهانی امیدوار بود؟ پاسخ داد: موضوع رانت دسترسی به اطلاعات نهانی در حالی همواره برای بازار سرمایه مطرح بوده که در حال حاضر با دسترسی مستقیم ناشران و سهامداران به گزارش‌های مالی شرایط به مراتب مساعدتری بر بازار سهام حاکم شده و به هیچ وجه با گذشته قابل مقایسه نیست. هرچند به نظر می‌رسد برای پر کردن فاصله زمانی انتشار تصمیم هیات مدیره و بهره‌برداری احتمالی از اطلاعات نهانی در بازار سرمایه می‌بایست از اهرم‌های نظارتی در کنار راهکارهای اطلاعاتی از جمله نمایشگر بر خط XBRL حسابداری استفاده کرد. در حال حاضر خروجی این نمایشگر برای صورت‌های مالی شرکت‌های تولیدی بورس فراهم شده است.

مالمیر با بیان اینکه سقف توقف و بازگشایی در بورس از این پس حداکثر تا یک هفته به طول خواهد انجامید، عنوان کرد: معتقدم با توجه به ابهام‌های کلان اقتصادی و مشخص نبودن برخی مولفه‌های تاثرگذار باید در موقعیت‌هایی، نقدشوندگی را فدای شفافیت کرد.

هرچند که در مورد مثلاً پالایشی‌ها مؤلفه‌ای خازج از اراده ناشر از جمله تعیین قیمت نفت خام و یا سایر قیمت‌های جهانی، ارائه پیش‌بینی‌ها براساس سناریوهای درآمدی مختلف، تحلیل چشم‌انداز بر عهده سهامدار قرار گیرد.

مدیر اداره نظارت بر ناشاران شرکت بورس، با تاکید بر لزوم پرهیز از افراط و تفریط در بازار سرمایه، با ارایه تحلیلی از شرایط کنونی بورس گفت: انتظار بازار از خوش بین‌ها به آینده تا حدی بود که با جهش سریع علاقمند به ایستادن در نقطه 100 در یک چشم بر هم زدن بود اما با توجه به عدم تحقق این انتظارات حتی تا نقطه 50، بازار با خالی شدن انتظارات روانی مواجه شد. از این‌رو باید این نکته را مد نظر داشت که با رخ دادن توافق هسته‌ای نیز بازار سهام نباید چندان ذوق‌زده شود، چرا که آثار مثبت آن در صورت‌های مالی شرکت‌ها از سال‌های 95 و 96 افشاء خواهد شد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی