کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

نرم افزار مدیریت سبد سهام بان

افزونه تابلو خوانی MetaTSE

بورسدان

دسترسی سریع

تمدید اعتبار کد فعالسازی نرم افزار سهامبان

نرم افزار مدیریت سبد سهامبان

نرم افزار هوشمند مدیریت سبد سهامبان

بازار امروز در یک نگاه (93/09/23)

يكشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۳، ۰۹:۴۶ ب.ظ

شاخص کل بورس 751 واحد نزول کرد و به رقم 70،291 واحد رسید . نمادهای وغدیر با 97 واحد ، مپنا با 60 واحد و فولاد با 49 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم 159.7 میلیارد تومان رسید که نماد بترانس با 31.7 میلیارد تومان بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص داد .

در بازار فرابورس نمادهای پترول ، مارون و وگردش بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم 71.5 میلیارد تومان رسید که نماد حسینا با 1.4 میلیارد تومان بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص داد .


در بازار های جهانی قیمت فلزات اساسی با توجه به تعطیلات آخر هفته نسبت به هفته گذشته افزایش یافت . بر این اساس مس به قیمت 6526 دلار، آلومنیوم 1918 دلار ، روی 2174 دلار و سرب 1972 دلار  برای هر تن داد و ستد شدند . سکه امروز در محدوده قیمتی 980 هزار تومان معامله شد و دلار به قیمت 3436 تومان رسید .

گروه فولادی و فلزی : شرکت آلومنیوم ایران ( فایرا ) در جدید ترین اصلاحیه ای که برای پیش بینی سود سال مالی 93 ارائه کرده است ، سود هر سهم را با تعدیل مثبت بیش از 40 درصد از 1189 ریال به 1671 ریال افزایش داده است . این در حالی است که فایرا در تاریخ 8 آذر ماه پیش بینی سود هر سهم  برای سال 93 را بیش از 230 درصد افزایش داده بود. همچنین شرکت در 6 ماهه نخست توانسته است 573 ریال ( معادل 34 درصد )  از پیش بینی هایش را پوشش دهد .  لازم به ذکر است، شرکت اعلام نموده است که  نرخهای فروش و نرخهای بهای تمام شده کالای فروش رفته بر اساس متوسط نرخهای عملکرد8 ماهه اول 93 پیش بینی شده است. با این حساب در صورتی که آخرین نرخ های معامله شده در بورس کالا را مد نظر قرار دهیم ، تعدیلی دیگردر حدود 15 درصد برای این سهم دور از انتظار نیست .

  • در خبری دیگر، با شدت گرفتن روند کاهشی قیمت محصولات فولادی و نبود تقاضا تولیدکنندگان شمش با تنگنای جدیدی مواجه شده‌اند؛ بالا بودن قیمت قراضه فولادی و مقاومت فروشندگان قراضه در برابر افت قیمت‌ها موضوعی است که پیش روی این تولیدکنندگان قرار گرفته است. این در حالی‌است که تولیدکنندگان محصولات فولادی به‌دلیل رکود بازار، خرید خود را از تولیدکنندگان شمش محدود کرده‌اند. این اتفاق باعث شده تا برخی تولیدکنندگان شمش به‌خصوص تولیدکنندگان به روش القایی دست از تولید کشیده و در انتظار پایین آمدن قیمت آهن قراضه باشند .
  • همچنین جهاندار شکری، مدیرعامل یکی از شرکت‌های فولاد سازی غرب کشور ؛ درخصوص وضعیت بازار نورد اظهار داشت: تقاضا برای خرید فولاد به شدت پایین آمده و قیمت فولاد و نورد نیز با کاهش بهای نفت جهانی رو به کاهش است .وی با بیان اینکه فشار روی کارخانجات صادراتی نورد زیاد است؛ خاطرنشان کرد: درحال حاضر قدرت رقابت با کشورهای اروپایی و ترکیه را در عراق و افغانستان نداریم. شکری افزود: نرخ فولاد صادراتی بین ۴۰ تا ۵۰ دلار پایین آمده و از ۶۱۰ دلار به ۵۷۰ دلار رسیده و میلگرد نیز با ۴۰ دلار کاهش به ۵۰۰ دلار رسیده است .
گروه ساختمانی : برخی نمادها از جمله وآذر و ثاژن با اقبال خوبی همراه بودند . سایر نمادها معاملات منفی را سپری کردند .

  • ثرود در دوپروژه جدید حضور یافته است ، پروژه تجاری- اداری چهار باغ بالا و همچنین پروژه مسکونی مطهری از جمله فعالیت های جدید شرکت در سال جاری می باشد که براساس برنامه ریزی های پیش بینی شده در حال پیگیری می باشد و هیچگونه مشکلی در اجرای پروژه ها وجود ندارد . مجید حسین زاده مدیر مالی شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود با اشاره به تکمیل پروژه اداری شریعتی و همچنین پروژه مسکونی گلستان افزود: پروژه تالار که اکنون توسط "ثرود" در دست اجرا می باشد شامل 48 واحد مسکونی و 3 واحد تجاری می باشد که اکنون در مرحله پیش فروش قرار گرفته است و تا شهریور ماه سال آینده به طور کامل تکمیل و مورد بهره برداری قرار می گیرد . وی ادامه داد: پروژه های سرو بهارستان و صفائیه یزد نیز در حال حاضر پیش فروش شده است. این مقام مسئول در خصوص برنامه های شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود در راستای افزایش سرمایه گفت: بر اساس تصمیم هیأت مدیره "ثرود" با برگزاری مجمع سال آینده به دنبال دریافت مجوز افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران خواهیم بود .
گروه پتروشیمی و شیمیایی : شاهد معاملات کم حجم و کسل کننده ای بودیم . اکثر نمادهای این گروه به سمت صف فروش پیش رقتند .

  • سرپرست بازاریابی و فروش شرکت پتروشیمی جم با بیان این مطلب و حضور این شرکت در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه پلاست اوراسیا گفت: حضور در این رخداد، با راه اندازی مجدد مسیر دریایی صادرات محصولات پتروشیمی به بازار ترکیه مصادف شده است.'محسن فراهی' با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در طول برگزاری این نمایشگاه گفت: خوشبختانه این مذاکرات به نتایج مهمی منجر شد که از جمله آن آغاز صادرات مجدد محصولات پتروشیمی جم در حجم قابل توجه به بازار اروپا می باشد که پیش از این، به دلیل تحریم ها این صادرات متوقف شده بود. فراهی با اشاره به اینکه تا یک هفته آینده نخستین محموله به وزن 2 هزار تن پلی اتیلن سبک خطی در بسته بندی 'سی بالک' از مجتمع پتروشیمی جم توسط کشتی به کشور بلژیک صادر خواهد شد، افزود: این موضوع آغازی دوباره برای افزایش صادرات غیرنفتی و محصولات پتروشیمی از ایران به اروپا خواهد بود.
گروه پالایشی : همچنان خبرهای کاهش قیمت نفت به گوش می رسد ، در گروه نیز اکثر نمادها به صف فروش تبدیل شدند . شرکت های که در تولید روغن ماشین فعالیت می کنند از جمله شسپا و شبهرن از کاهش قیمت نفت می توانند منتفع شوند .

گروه خودرویی و قطعه ساز :  تمام نمادها قرمز رنگ بود و اکثرا با صف فروش همراه شدند ، خودرو ، سایپا از جمله نمادهایی بودند که با صف فروش همراه شدند .

گروه تجهیزاتی : نمادها مپنا ، فاذر معاملات قرمز رنگی را تجربه کردند . فاراک با اقبال همراه شد و همچنان شاهد دعوای مدیریتی برای بترانس می باشیم .

گروه معدنی: اکثر نمادها کم حجم و معاملات کسل کننده ای را تجربه کردند . ومعادن در حدود 6 میلیون از نمادش معامله شد و به قیمت 215 تومان رسید .

گروه بانکی : نماد وزمین و موسسه توسعه با اقبال همراه شد و سایر نمادها قرمز رنگ و با صف فروش همراه شدند .

  • بانک حکمت ایرانیان که بنادارد در پایان سال مالی جاری 130 ریال سود به هر سهم اختصاص دهد در طول شش ماه گذشته موفق شده تنها حدود یک چهارم این وعده را محقق کند .بانک حکمت ایرانیان که با سرمایه 4هزار میلیارد ریالی در بازار عادی پایه فرابورس فعالیت می کند، از عملکرد دوفصل اخیر خود رونمایی کرد که بررسی های دقیق در این زمینه پرده از عملکر کند بانک در تحقق سودبرداشته است تا جایی که نشانه های مالی اشاره می کند که این بانک که در نظر داشته که مبلغ 130ریال سود برای هر سهم تا پایان سال مالی جاری بسازد،در اولین فصل سال به تحقق 10 ریال آن نائل شد البته با پایان یافتن فصل دوم سال و رونمایی از عملکرد این زمان، وجود فاصله با تحقق سود تائید شده و بانک مذکور برای دستیابی به پیش بینی ها باید تلاش بیشتری را صرف کند .

گروه قندی : اکثر نمادها قرمز رنگ و با صف فروش همراه بودند.  علیرضا اشرف در خصوص آخرین وضعیت کارخانجات تولیدی قند و شکر و همچنین قیمت چغندر اظهار داشت: متأسفانه واردات بی‌رویه 740 هزار تنی شکر خام در سال جاری با وجود عدم ثبت سفارش در سال 93، افزایش 14 درصدی قیمت چغندر که سبب شده هر تن این محصول از 240 به 270 هزار تومان تغییر قیمت دهد و همچنین با توجه به قیمت 2 هزار و 100 تومانی که شفاها از سوی دولت اعلام شد، باعث شده تا کارخانجات تولیدکننده در وضعیت خوبی نباشند . رئیس انجمن قند و شکر گفت: بر اساس مصوبات دولت مبنی بر افزایش 47 درصدی قیمت چغندر در سال جاری و همچنین افزایش قیمت شکر داخلی به 2 هزار و 100 تومان به علاوه 200 تومان برای هر کیلو یعنی کمتر از 20 درصد این نرخ که به صورت شفاهی از سوی دولت اعلام شده، سبب خواهد شد با توجه به تورم بالای 37 درصد، کارخانه‌های قند و شکر زیان حداقل 17 درصدی را در سال‌جاری تجربه کنند .

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی