کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

نرم افزار مدیریت سبد سهام بان

افزونه تابلو خوانی MetaTSE

بورسدان

دسترسی سریع

تمدید اعتبار کد فعالسازی نرم افزار سهامبان

نرم افزار مدیریت سبد سهامبان

نرم افزار هوشمند مدیریت سبد سهامبان

افت 3800 واحدی در 5 روز

دوشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۴۱ ب.ظ

شاخص بورس امروز هم به رغم کمک دو شرکت بزرگ نتوانست مانع از تکرار روند نزولی باشد تا طی ۵ روز کاری بیش از ۳۸۰۰ واحد کم شود اما رشد نسبی ارزش معاملات و حضور بهتر حقوقی ها می تواند مقدمه ایی برای بهبود بازار باشد.

در جریان معاملات امروز بازارسهام ، تلاش همه مسئولان و مدیران این بود که شرایط بازارها بهتر از روزهای گذشته  شود تا تعادل دوباره به بازارها برگردد. این تلاش با کاهش نسبی قیمت ارز و فرو کش شدن التهاب این بازار از یک سو و کنترل شاخص بورس از طریق دو شرکت بزرگ بورسی هلدینگ خلیج فارس و فولاد مبارکه و تحرک حقوقی ها از سوی دیگر به نمایش گذاشته شد اما برای بار نشستن باید منتظر روزهای بعد ماند.

به این ترتیب، اعلام رسمی مواضع وزیر اقتصاد در مورد بازارهای ارز و بورس ،ریزش سنگین ارقام شاخص در 4 روز کاری قبل ( که بعد ازافت 3972 واحدی در 5 روز فروردین سال جاری، دومین ریزش سنگین و مستمر سال بشمار می رود)، اهمیت حفظ خط حمایت 72 هزار تایی شاخص و لزوم حمایت عملی از بازار ، موجب شد تا با کمک دو شرکت بزرگ هلدینگ خلیج فارس و فولاد مبارکه، شاخص در همان 5 دقیقه اول با رشد 163 واحدی شاخص در 5 دقیقه اول معاملات مواجه شود.

اما به دلیل عدم همراهی سایر شرکت ها ، شاخص بورس نه تنها روند صعودی خود را آرام آرام از دست داد بلکه در پایان معاملات با افت 68 واحد دیگر مواجه شد تا برای پنجمین روز کاری متوالی ، در مدار منفی قرار گیرد. چرا که در برابر رشد قیمت نسبی حدود 60 شرکت که اکثرا" هم در روند شاخص بی اثر بودند، باقی شرکت ها مخصوصا" مپنا، سایپا و ایران خودرو ، توسعه معادن و فلزات ،بانک های تجارت و پاسارگاد و... با کاهش قیمت بسته شدند.

با این کاهش که منجر به ثبت رقم 72 هزار و 120 واحدی شاخص شد، ارقام ازدست رفته این متغیر طی 5 روز کاری به بیش از 3800 واحد رسید.

با این حال اقدام به خرید افراد حقوقی و جمع آوری سهام برخی شرکت ها توسط این گروه که نشان از افزایش تحرکات سرمایه گذاران کلان بازار دارد به همراه معامله 287 میلیارد تومانی بیش از یک میلیارد سهم ، می تواند مقدمه ایی برای بهبود بازار در روزهای آینده باشد تا بازار سرمایه از سایه جو روانی منفی خارج شده و دوباره به تعادل خود برسد.

  • ۹۳/۰۹/۱۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی