کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

نرم افزار مدیریت سبد سهام بان

افزونه تابلو خوانی MetaTSE

بورسدان

دسترسی سریع

تمدید اعتبار کد فعالسازی نرم افزار سهامبان

نرم افزار مدیریت سبد سهامبان

نرم افزار هوشمند مدیریت سبد سهامبان

در روز تعطیل بورس، لاوان ترکید

پنجشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۳۰ ق.ظ
در حالی که قرار بود فرد ا از شش طرح زیر پروژه پالایشگاه لاوان بهره برداری شود، این واحد پالایشی حدود ساعت ۲۰ امشب - ۱۴ بهمن ماه - دچار انفجار و برنامه افتتاح این پروژه ها نیز لغو شد.

نشت گاز در کمپرسور واحد 1600 موجب انفجار در پالایشگاه لاوان شده است. البته گفته می شود که مدیران پالایشگاه لاوان مشکل نشت گاز را به مدیران شرکت ملی پالاش و پخش گزارش کرده بودند اما اصرار آنها مبنی بر راه اندازی این واحد در دهه فجر منجر به بروز چنین حادثه ای شده است. تاکنون میزان خسارات جانی و مالی این حادثه مشخص نشده است.

طبق برنامه شرکت ملی پالایش و پخش قرار بود فردا، پروژه های
  1. واحد تصفیۀ هیدروژنی فرآورده های میان تقطیر،
  2. واحدتصفیۀ آب های ترش،
  3. واحد تصفیۀ گاز های ترش با آمین، 
  4. واحد تولید و توزیع کاستیک و مواد شیمیایی، 
  5. تأسیسات و خطوط لوله های انتقال فرآورده
  6. تعویض سیستم کنترل توربین های گازی به بهره برداری برسد.

طرح بهبود فرآیند و بهینه سازی ظرفیت شرکت پالایش نفت لاوان طبق برنامه قرار بود در سال 1390 به پایان برسد اما این طرح علی‌رغم وعده‌های متعدد بعد از گذشت حدود هشت سال هنوز به اتمام نرسیده است.

علی‌رغم اینکه در مهرماه سال 1393 عباس کاظمی اعلام کرده بود که پیشرفت این طرح به 96 درصد رسیده است، در اواخر سال 1393 نیز پیشرفت طرح بر روی این عدد ثابت ماند و بر خلاف وعده تکمیل طرح تا پایان آن سال محقق نشد.

افزایش ظرفیت و بهبود فرآیند پالایشگاه لاوان با هدف افزایش ظرفیت پالایش نفت خام از 30 هزار بشکه به 60 هزار بشکه در روز در سال 1386 اجرایی شد.بر این اساس با اجرای این پروژه ها، تولید بنزین پالایش لاوان از 1.08 میلیون لیتر به 2.8 لیتر، گازوییل از 1.7 میلیون لیتر به 4 میلیون لیتر و گاز مایع از 30 تن به 200 تن در روز افزایش می یابد. همچنین کیفیت فرآورده‌های تولیدی این پالایشگاه به یورو4 ارتقاء خواهد یافت.

از سوی دیگر با اجرای این طرح حجم تولید نفت کوره تولیدی پالایشگاه از 37 درصد خوراک تحویلی به 20 درصد کاهش می‌یابد؛ در واقع کاهش تولید فرآورده‌های سنگین مانند نفت کوره و افزایش تولید فرآورده‌های سبک با ارزش مانند گاز مایع، بنزین ، سوخت جت و گازوییل، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و بهبود عملکرد اقتصادی شرکت و بهینه سازی مصرف انرژی از دیگر مزایای طرح است.

75 درصد تولید فرآورده نفتی ( بنزین، گازوییل و بخش از گاز مایع) پالایشگاه لاوان برای تامین نیاز استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان اختصاص می‌یابد و 25 درصد از فرآورده‌ها ( نفت کوره و بخشی از گاز مایع) تولید این پالایشگاه به بندر فجیره امارات و کشورهای آسیای شرقی و پاکستان صادر می‌شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی