کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

نرم افزار مدیریت سبد سهام بان

افزونه تابلو خوانی MetaTSE

بورسدان

دسترسی سریع

تمدید اعتبار کد فعالسازی نرم افزار سهامبان

نرم افزار مدیریت سبد سهامبان

نرم افزار هوشمند مدیریت سبد سهامبان

از ثپردیس چه می دانیم؟

سه شنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۱۷ ب.ظ
شرکت سرمایه گذاری مسکن پردیس، از شرکت های تابعه شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن (ثمسکن) می باشد،که فعالیت اصلی شرکت طراحی، ارائه خدمات مشاوره ای و فنی مهندسی و اجرای پروژه های انبوه سازی،تهیه و تولید و توزیع و خرید و فروش و صادرات و واردات کلیه تجهیزات و قطعات و مصالح ساختمانی است.

شرکت درحال حاضر در پروژه های سرمایه گذاری،مشارکتی،پیمانکاری،خدمات فنی مهندسی و کارگزاری فعال می باشد که بیشترین مبلغ فروش برآوردی از فروش کل مربوط به مسکن مهر می باشد که طبق اخرین گزارش تقریبا نیمی از انها طی ۳ سال گذشته واگذار شده و باقی نیز در حال واگذاری می باشد.

سرمایه فعلی شرکت ۳۰۰۰۰۰ میلیون ریال می باشد، شرکت افزایش سرمایه میزان ۱۶۷٪ از آورده را در دستور کار دارد و مجوز آن دریافت گردیده است

  • سهامدار عمده ۹۹/۹۹۹٪ ثمسکن می باشد
  • پیش بینی سال مالی منتهی به ۱۳۹۴/۶/۳۱ مبلغ ۱۰۲۷ ریال
  • پیش بینی سال مالی منتهی به ۱۳۹۵/۶/۳۱ مبلغ ۱۳۳۶ ریال
  • سیاست تقسیم سود۷۰٪
  • ارزش دفتری۲۳۳۰ریال طبق آخرین گزارش شفاف سازی ( ارزش دفتری ۹ ماهه + میزان سود محقق شده ۳ ماهه آخر).
طبق گزارش ۹ ماهه شرکت موفق به پوشش ۵۰٪ به میزان ۵۱۷ ریال از پیش بینی ۱۰۲۷ ریالی شده است ( طبق شفاف سازی جدید که در تاریخ۱۳۹۴/۶/۲۱ بر روی کدال قرار گرفته است تحقق سود ۱۰۲۶ تاکید شده و دو ماه تیر و مرداد هم فروش خوبی از پروژه های مشارکتی داشته است)

با توجه به براورد فروش شرکت از پروژه ها و بهای تمام شده و همچنین میزان فروش و مخارج شرکت تا به حال خالص ارزش فروش باقی مانده پروژه ها طی سالهای اینده با احتساب حقوق صاحبان سهام به ازای هر سهم ۸۸۷۰ ریال می باشد. طی ۳ سال گذشته میانگین ۶٪ انحراف مثبت در فروش و ۵٪ انحراف مثبت در بهای تمام شده داشته است.

بازده دارایی و بازده سرمایه طی ۳ سال گذشته روند نزولی داشته است و حاشیه فروش افزایشی بوده است.
نکته بعدی عدم تعیین تکلیف پرداخت مالیات به میزان۸۸ میلیارد ریال می باشد که در صورت های مالی حدود ۳۰ میلیارد ریال ذخیره در نظره گرفته شده،در صورت قطعی شدن پرداخت به ازای هر سهم مبلغ ۱۹۳ ریال از حقوق صاحبان سهام طی تعدیلات کسر خواهد گردید.

شرکت در پروژه های مشارکتی و پیمانکاری فعال می باشد و در امد اصلی فروش از این ناحیه می باشد و طی سنوات گذشته عمده فروش و سوداوری شرکت بر روی مسکن مهر بوده است،با توجه به اتمام این پروژه ها و عدم ادامه این پروژه ها از سوی دولت بنظر این منبع درامدی در سالیان اتی وجودنخواهد داشت،عمده تمرکز و براورد فروش اتی شرکت فعلا بر روی پروژه المپیک که تقریبا ۵۰٪ تکمیل شده و پروژه یاقوت که ۹۸٪ تکمیل شده است.

با توجه به پیچیدگی ارزشگذاری این پروژه ها و نبود اطلاعات کافی،اطلاعات براوردی شرکت مبنای محاسبات قرار می گیرد،برخلاف اسم شرکت که سرمایه گذاری می باشد روش ارزشگذاری بر مبنای nav صورت نمی پذیرد و برمبنای جریان وجه نقد اتی شرکت براورد میشود ( معمول ارزشگذاری در املاک و مستغلات دارایی محور هست ،ارزش ذاتی سهم ۵۷۰۰ ریال براورد میگرد. ( اگر اطلاعات را قابل اتکا فرض کنیم و همچنین مفروضات ما همچنان رکود در بخش مسکن و کنترل تورم و عدم افزایش در فروش و بهای تمام شده باشد)

با توجه به درپیش بودن مجمع عادی در فصل پاییز و تقسیم سود براوردی ۷۰۰ ریالی و با توجه به شرایط فعلی بازار و جذابیت جهت استقبال از شرکت و رشد ان پس از عرضه، قیمت عرضه ۳۲۰۰-۳۵۰۰ ریال برآورد میگردد.

دوستان توجه داشته باشید،با توجه به اینکه اطلاعات جامع این شرکتها در دسترس نیست و با اتکا به ارقام براوردی شرکت ارزشیابی صورت میگیرد،لذا نکات دیگری نیز باید مد نظر قرار بگیرد،مانند پتانسیل هاب موجود در شرکت جهت سوددهی است مانند داشتن زمین در مناطق مختلف کشور

نکته بعدی تورم اثر منفی بر روی ارزش فعلی خالص npv دارد،ولی خوشبختانه شرکت یا پروژه های فعلی را تکمیل و یا مرحله پایانی ان قراردارد ، بجز چند مورد که مهمترین پروژه نیمه تمام المپیک با ۵۰٪ پیشرفت می باشد.

اسماعیل بیات
کارشناس مالی و کارگزار بورس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی