کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

نرم افزار مدیریت سبد سهام بان

افزونه تابلو خوانی MetaTSE

بورسدان

دسترسی سریع

تمدید اعتبار کد فعالسازی نرم افزار سهامبان

نرم افزار مدیریت سبد سهامبان

نرم افزار هوشمند مدیریت سبد سهامبان

معارفه شغدیر برگزار شد

سه شنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۴۵ ب.ظ

جلسه معارفه پتروشیمی غدیر ( شغدیر ) در روز دوشنبه 21 اردیبهشت 94 در محل هتل سیمرغ واقع در تهران برگزار شد تا این سهم فرابورسی خود را آماده ورود به بازار سرمایه کند .

در ابتدای جلسه آقای مهندس طاهری مدیر عامل شرکت، اطلاعاتی در مورد شرکت ارائه دادند که در 3 قسمت عمومی ، فنی و مالی تقسیم بندی کردند .

اطلاعات عمومی

شرکت بازرگانی فرآورد جنوب در سال 78 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد . در سال 79 مجمع عمومی فوق العاده نام شرکت را به فرآورد کارون جنوب تغییر نام داد و در سال 80 نام شرکت به پتروشیمی غدیر تغییر یافت و از سال 88 وارد مدار تولید شد.

محصولات : محصول اصلی شرکت تولید pvc  می باشد طوری که تولید میانی شرکت محصول vcm  می باشد.

سهامداران : در مورد سهامداران شرکت اعلام شد که تاپیکو مالک 90 درصدی این شرکت می باشد،  بعد از تاپیکو پتروشیمی بندر امام 10 درصد باقی مانده را تحت تملک خود دارد . شرکت های پتروشیمی آبادان ، سرمایه گذاری صبا تامین ، توسعه تجارت تامین اجتماعی و شرکت پتروشیمی فن آوران سایر سهامداران شرکت می باشند.


همچنین اعلام شد که شغدیر در تولید و عرضه محصول pvc پیشتاز می باشد و ماموریت اصلی شرکت تولید و عرضه در بازار داخل و خارج و همچنین استفاده های جهانی می باشد. این شرکت توجه خاصی به مساله بهداشت و محیط زیست دارد چرا که در منطقه خاص یعنی ماهشهر قرار گرفته است.

از اهداف کلان شرکت می توان به افزایش تولید ، افزایش سود آوری، ارتقا سیستم نگهداری و تعمیرات و رفع تنگنا های تولید اشاره کرد. که جهت تحقق این اهداف برنامه های مدونی پیش بینی شده است .

شرکت سال گذشته با کاهش تولید همراه بوده است که علت اصلی آن مشکل کاتالیز بوده است طوری که با برنامه ریزی این مشکل مرتفع گردید و شاهد افزایش تولید در سال 94 برای شرکت می باشیم. از جمله استراتژی های شرکت ایجاد دفتر رسیدگی به شکایات مشتریان می باشد که با استقبال خوبی همراه شده است.

اطلاعات فنی

عمده ترین محصول شرکت pvc می باشد . پی‌وی‌سی یکی از پرمصرف‌ترین پلیمرهای مصنوعی بوده که از پلیمریزاسیون رادیکالی منومر وینیل کلراید بدست می آید این محصول ، بعد از پلی اتیلن و پلی پروپیلن، رتبه ی سوم پلیمرهای پر مصرف را به خود اختصاص داده است. پی‌وی‌سی سخت جهت تولید چارچوب‌های درب و پنجره، کارت‌های اعتباری، لوله‌های آب رسانی، کف پوش‌ها و نظایر آن استفاده می شود، پی‌وی‌سی نرم برای تولید روکش سیم‌ و کابل، روکش صندلی‌ها، ‌کیف و کفش و کاربردهای مشابه به کار می‌رود. کوپلیمرهای پی‌وی‌سی دارای مصارف تجاری بوده و به طور مثال از کوپلیمریزاسیون وینیل کلراید با 10 تا 15 درصد وینیل استات، پلیمری با انعطاف پذیری و فرآیند پذیری بهتر و تبلور کمتر از پی‌وی‌سی بدست می‌آید.


پر مصرف ترین محصولات پی‌وی‌سی، لوله و قطعات ساختمانی هستند. مصرف لوله های پی‌وی‌سی بسیار زیاد است که این امر بدلیل تعادل خوب بین سفتی و چقرمگی این لوله ها بوده و در ضمن در مقابل کلر موجود در آب مقاومت خوبی دارند. پی‌وی‌سی مقاومت خوبی در مقابل شعله وری داشته و به همین علت در محصولات صنایع الکترونیکی، از قبیل قطعات وسایل الکتریکی و روکش سیم و کابل مورد استفاده قرار می گیرد.

4شرکت دیگر که این محصول را تولید می کنند شرکت های پتروشیمی اروند، بندر امام ، غدیر و آبادان می باشند که ظرفیت هر کدام در سال به ترتیب برابر است با : 340 هزار تن ، 175 هزار تن ، 120 هزار تن ، و 110 هزار تن.

در میان انواع پلیمرها، پی‌وی‌سی کمترین وابستگی را به مشتقات هیدروکربنی داشته و بیش از 57 درصد ترکیب آن را کلر تشکیل میدهد که این ماده به فراوانی از نمک حاصله از آب دریا استحصال می‌شود.بر این اساس پتروشیمی غدیر در حدود 90،000 تن کلر و حدود 67،650 تن اتیلن مصرف می کند.

در مورد عملکرد تولید، محصول pvc  در مقایسه با سال 93 حدود 15 هزار تن افزایش یافته و به مقدار 115 هزار تن برای سال 94 پیش بینی شده است . همچنین محصول vcm  نیز 125 هزار تن پیش بینی شده که نسبت به سال 93 ، 35.5 هزار تن افزایش یافته است .

برنامه های توسعه ای شرکت در 3 مورد بیان شد : 1- افزایش خط جدید بسته بندی 2- احداث واحد اسید سازی 3- کاهش شدت مصرف انرژی

در مورد پروژه های زیست محیطی به 4 مورد اشاره شد : 1- عقد قرار داد اجرای طرح پژوهشی کنترل پسابهای واحد vcm  در راستای کاهش cod  2- اجرای پروژه CENTERAL  در جهت کاهش قابل توجه میزان آب دور ریز 3- بازسازی سیستم پیش تصفیه 4- احداث و توسعه فضای سبز

در خصوص اطلاعات مالی شرکت نیز توضیخاتی ارائه شد ولی با توجه به این که گزارش تحلیلی این شرکت به طور مبسوط و کامل تهیه خواهد شد ، جهت اطاله کلام در  بخش گزارش تحلیل بررسی می شود. شایان ذکر است سود هر سهم سال مالی 94 با سرمایه 1300 میلیارد ریال 312 ریال پیش بینی شده است که نسبت به سال 93 271 ریال افزایش یافته است.

در ادامه جلسه به سوالات حضار پاسخ داده شد که به مهم ترین این موارد اشاره می شود . در مورد برنامه شرکت برای فروش محصولات در داخل و خارج بیان شد شرکت تصمیم دارد بعد از آنکه نیاز داخلی را برطرف کرد بخش صادرات را پر رنگ تر نماید.

در مورد افزایش تولید در سال 94 بیان شد که در واقع شرکت در سال های گذشته به علت مشکلاتی چون کاتالیز نتوانسته بود به تولید حقیقی خود دست یابد که با مرتفع شدن این مشکل تولید شرکت افزایش یافته است.

در مورد تکنولوژی تولید نیز بیان شد که ، تکنولوژی این صنعت از 50 سال گذشته تغییر چندانی نداشته است و تغییرات اساسی مربوط به سیستم های کنترلی می باشد که این شرکت از این لحاظ بروز می باشد .

در مورد نرخ محصولات و نحوه ی قیمت گذاری آن نیز سوالی مطرح شد و در پاسخ بیان شد که نرخ اتیلن براساس قیمت های جهانی و fob خلیج فارس تعیین می شود . در مورد نرخ کلر نیز بیان شد با توجه به آنکه در خلیخ فارس این نرخ مشخص نمی شود بر اساس نرخ های کشور امریکا مشخص می شود . همچنین بیان شد که در حال حاضر نرخ جهانی آن در حدود 190 دلار می باشد که 35 دلار آن به علت مایع سازی خارج می شود و الان در حدود 160 دلار می باشد . همچنین شرکت نرخ پی وی سی جهانی را برای سال 94 ، 898 دلار در نظر گرفته است که از نظر مدیران شرکت حتما این نرخ تحققق می یابد.

از جمله مهم ترین کشورهای مصرف کننده pvc  کشور ترکیه می باشد چرا که سالانه در حدود 850 هزار تن مصرف می کند ولی تنها 150 هزار تن ان در داخل ترکیه تامین می شود و الباقی باید از سایر کشورها از جمله ایران تامین نماید.

در مورد فروش داخلی بیان شد که از طریق بورس کالا صورت می گیرد و در صورتی که مشتری نباشد در بازار آزاد و با توجه به نرخ های بورس محصولات به فروش می رسد .

و در پایان در مورد زمان عرضه بیان شد با توجه به آنکه عرضه این سهم نقدینگی زیادی از بازار کم نمی کند و در صورت موافقت فرابورس روز چهارشنبه 10 درصد از سهام این شرکت برای اولین بار در بازار سرمایه عرضه خواهد شد .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی