کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

نرم افزار مدیریت سبد سهام بان

افزونه تابلو خوانی MetaTSE

بورسدان

دسترسی سریع

تمدید اعتبار کد فعالسازی نرم افزار سهامبان

نرم افزار مدیریت سبد سهامبان

نرم افزار هوشمند مدیریت سبد سهامبان

احتمال کم افزایش سرمایه در سایپا دیزل

يكشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۳۶ ب.ظ
در پی شفاف سازی شرمت 210 میلیارد تومانی و دارای زیان انباشته سایپا دیزل مبنی بر پیگیری افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و تغییر جهت 180 درجه ای سهام این شرکت، یک مقام مسئول درباره احتمال عملی شدن افزایش یا کاهش سرمایه "خکاوه" توصیحاتی ارایه کرد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سئوال که با توجه به زیان انباشته 589 میلیارد تومانی این شرکت و شرایط سخت تولید و فروش در سال های اخیر، احتمال کدام یک از دو رویداد افزایش یا کاهش سرمایه بیشتر است؟  گفت: مسئولان این شرکت و سهامدار عمده یعنی سایپا به شایعاتی مانند افزایش سرمایه و موضوع زمین واکنش نشان داده بودند اما عده ایی از سهامداران منتظر اعلام رسمی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها بودند . به همین دلیل سهام " خکاوه" طی سه ماه اخیر با حضور نوسان گیران و برخی موج سواران با رشد 64 درصدی از 88 به 146 تومان رسید.

وی با اعلام تشکیل صف فروش سنگین و کاهش قیمت سهام این شرکت بعد از شفاف سازی آخر هفته عضو هیئت مدیره و قائم مقام مالی اقتصادی "خکاوه"، ادامه داد: در پاسخ به سئوال مطرح شده در مورد احتمال افزایش یا کاهش سرمایه باید گفت که به دلیل کمبود نقدینگی سهامداران اصلی شرکت مخصوصا" سایپا و طلب 140 میلیارد تومانی سایپا و زیان انباشته سنگین سایپا دیزل، احتمال عملی شدن افزایش سرمایه اندک است. اما به فرض تامین نقدینگی و اعمال افزایش سرمایه ، بازهم زیان انباشته 589 میلیارد تومانی باقی مانده و "خکاوه" همچنان مشمول ماده 141 باقی خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: اما در صورت کاهش سرمایه برای حل مشکلات ، سهامداران حقوقی و حقیقی با شرایط سختی مواجه خواهند شد. چرا که به ازای هر هزار سهم سایپا دیزل، 750 سهم کم خواهد شد. بنابراین به نظر می رسد در این حالت نیز، سهامداران و سازمان بورس مانع از عملی شدن کاهش سرمایه سایپا دیزل شوند.

براساس این گزارش، با این اوصاف در شرایطی سهامداران کنونی "خکاوه" با چالش دشواری روبرو شده اند که به نظر می رسد تنها راه برون از این وضعیت اقداماتی چون افزایش تولید و فروش محصولات، واگذاری بخشی از سهام بلوکی ، حمایت عملی دولت و سهامداران عمده و یا حضور شرکای خارجی باشد که در هر حالت ، باید منتظر سپری شدن زمان و اخذ تصمیمات نهایی و قطعی ماند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی