کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

کافه بورس

آموزش و تحلیل بورس تهران

نرم افزار مدیریت سبد سهام بان

افزونه تابلو خوانی MetaTSE

بورسدان

دسترسی سریع

تمدید اعتبار کد فعالسازی نرم افزار سهامبان

نرم افزار مدیریت سبد سهامبان

نرم افزار هوشمند مدیریت سبد سهامبان

درس 6

دوشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۱۴ ق.ظ

در این درس قصد داریم خیلی مختصر به شرح صورت های مالی و اصطلاحات آن بپردازیم...

صورتهای مالی
اگر کسی بخواهدبداند وضعیت مالی شرکت چگونه است تنها راهش بررسی صورت مالی شرکت است. تحلیل صورت مالی شرکتها کار نسبتا دقیق و فنی است. پس ازبررسی صورت مالی مشخص می شود، که گذشته شرکت از لحاظ قدرت فروش سرمایه و سوددهی چگونه بوده است و وضعیت آینده را می شود تخمین زد. نیاز به تحلیل صورتهای مالی کاملا ضروری است و بسیاری که در انتخاب خود متضرر می شوند، به دلیل توجه نکردن به صورت مالی شرکت می باشد.
 ( بدانید و آگاه باشید که در ایران به صورت های مالی خیلی نمی شود اعتماد کرد. شما لازم است درکی مختصر از صورت های مالی داشته باشید زیرا هدف ما معامله براساس تحلیل تکنیکال است نه تحلیل بنیادی. خیلی زود به این مباحث خواهیم پرداخت.)

صورتهای مالی چند نوع است :
          1- ترازنامه
          2- صورتحساب سود و زیان
          3- صورت حساب سود و زیان انباشته
          4- صورت مالی میان دوره ای
          5- صورت سرمایه
          6- صورت گردش وجوه نقد

ترازنامه
ترازنامه صورت مالی است که در آن دارایی های شرکت بدهی های شرکت و سرمایه (حقوق صاحبان سهام ) ثبت است. اطلاعات ترازنامه طبقه بندی خاص خود را دارد. مثلا اول دارایی ها ذکر می شود، بعد بدهی ها و درآخر حقوق صاحبان سهام. ترازنامه، برای سهامداران از این جهت با اهمیت است که معلوم میکند ، شرکت چه میزان دارایی ،چه میزان بدهی و سرمایه دارد و بدین وسیله می توان قدرت شرکت را پیش بینی کرد .

نمونه ترازنامه

صورتحساب سود و زیان
صورت حسابی می باشد که نشان میدهد شرکت مربوطه چقدر درآمد کسب کرده ، چه میزان هزینه داشته و در نهایت چه مبلغ سود و یا زیان شناسایی کرده است. اهمیت این صورتحساب واضح است ، چرا که برای خرید سهام یک شرکت مهمترین مولفه سودآوری است .

صورت سود و زیان

سهامداران چگونه صورت سود و زیان را بررسی کنند؟
صورت سود و زیان مقایسه ای به همراه سایر اطلاعات منبع اطلاعاتی خوبی از وضعیت سودآوری شرکت به دست میدهد. درآمدها و هزینه های پیش بینی شده و مقایسه آن با همین موارد به صورت واقعی، محقق شدن و یا محقق نشدن وضعیت سودآوری پیش بینی شده و پوشش سود شرکت را نشان می دهد. (شاید مهمترین سندی که یک تحلیلگر تکنیکال به آن توجه می کند همین صورت سود و زیان باشد. در این سند مهمترین آیتم برای ما سود هر سهم پس از کسر مالیات است که در حقیقت به شما نشان می دهد اگر در مجمع این شرکت، شما جزء سهامداران آن باشید حداکثر سودی که به شما بابت هر سهم تعلق خواهد گرفت همین مبلغ خواهد بود. آیتم مهم بعدی مقدار سود انباشته یا زیان انباشته شرکت می باشد. مثلا اگر شرکتی سود انباشته داشته باشد شما می توانید از این شرکت انتظار افزایش سرمایه از محل سود انباشته را داشته باشید. در حقیقت این سود انباشته بخشی از همان سود سهم است که شرکت آنرا بین سهامدارانش تقسیم نکرده است و آنرا برای انجام هدفی (مانند ایجاد یک خط تولید جدید) ذخیره کرده است ولی اجازه استفاده از آنرا ندارد تا زمانی که شرکت رسما اعلام میکند می خواهد سرمایه خود را از محل سود انباشته افزایش دهد که در اینصورت شما اگر سهامدار آن باشید بدون پرداخت هزینه ای متناسب با افزایش سرمایه به شما سهم جدید تعلق خواهد گرفت. در مورد افزایش سرمایه در درس های آینده بیشتر توضیح خواهیم داد.)

نسبت های مالی به چه معناست؟
نسبت ارزش های به دست آمده از صورت های مالی شرکت برای بررسی سلامت شرکت و قیمت سهام آن به کار می رود.
در میان نسبت های مالی این موارد از همه مهمتر هستند:  نسبت جاری، نسبت درآمد به دارایی، نسبت قیمت به ارزش دفتری، نسبت P/E ، نسبت سود قبل از کسر مالیات به فروش و نسبت آنی . ارقام حسابداری که ما را در رسیدن به این نسبت ها کمک می کنند ، عبارت اند از: ارزش دفتری، پوشش سود سهام، محصول فعلی، EPS و تغییر پذیری.

نسبت نقدینگی
نسبت نقدینگی برابر است با وجوه نقد و اوراق بهادار قابل فروش در بازار، به تعهدات وبدهی های جاری شرکت. این نسبت سرعت پرداخت دیون شرکت به بستانکاران رانشان می دهد.

نسبت سود قبل از کسر مالیات به فروش
این نسبت برابر است با سود قبل از کسر مالیات تقسیم بر فروش خالص ضرب در 100 . این نسبت شاخص مناسبی برای
نشان دادن کارایی شرکت است. اگر در مقایسه باسال های گذشته این نسبت کاهش یابد، بدین معنااست که هزینه های شرکت بالا رفته یا فروش آن کاهش یافته است. اگر این نسبت افزایش یابد ، بدین معناست که هزینه های شرکت نسبت به فروش کاهش یافته و یا فروش افزایش یافته است.

ارزش جاری بازار

ارزش بازار کل سهام منتشر شده از سوی شرکت به قیمت جاری در بازار سهام را ارزش جاری می نامیم .

قیمت بازار سهام

قیمت بازاری سهم آخرین قیمتی است که طبق گزارش های موجود آن سهم مورد معامله قرار گرفته است.

سهم بازار

سهم بازار شرکت، نشان دهنده سهم یا در صد فروش محصولات آن شرکت در مقایسه با کل فروش آن محصول توسط سهم تولید کنندگان است

 EPS
خلاصه اصطلاح Earning Per Share یا سود هر سهم است. هر گاه کل سود پس از کسر مالیات را به تعداد سهام تقسیم نماییم؛ سود هر سهم به دست می آید.
   EPS پیش بینی شده : عبارتست از سود هر سهم که شرکت برای سال مالی که در پیش است پیش بینی میکند.
   EPS تحقق یافته : عبارتست از سود هر سهم که در دوره مالی گذشته به هر سهم تعلق گرفته است.
   تعدیل EPS : شرکت ها در ابتدای سال مالی EPS خود را پیش بینی می کنند
که به آن Eps پیش بینی می گویند.
   ولی گاهی اوقات این سود کمتر و گاهی بیشتر از پیش بینی درمی آید.
   تعدیل کردن به این معناست که با بررسی مشخص می شود سود پیش بینی شده کمتر یا بیشتر از مبلغ پیشبینی شده است.

 DPS
به مقدار سودی که شرکت تقسیم می کند و به طور نقدی به دست سهامدار می رسد DPS گفته می شود. اینکه چه  میزان از سود تحقق یافته هر سهم به صورت نقدی توزیع شود و چه میزان در شرکت باقی بماند تصمیمی است که در مجمع عادی سالیانه توسط هیات مدیره به مجمع پیشنهاد داده می شود و سپس به تصویب سهامداران می رسد.

 ( اندوخته قانونی + اندوخته طرح و توسعه + سود انباشته) - DPS = EPS
درآمد هر سهم :EPS
سود نقدی هر سهم :DPS

درآمد باقی مانده به چه معناست؟
حتما سوال می کنید پس باقیمانده EPS که در بین سهامداران تقسیم نشد چه می شود؟ در آمد باقی مانده بخشی از درآمد شرکت است که بین سهامداران تقسیم نشده است ولی به عنوان ذخیره انباشت شده برای رشد شرکت یا استفاده از آن در موارد اضطراری نگه داری می شود. در آمد باقی مانده را سود تقسیم نشده، مازاد درآمد یا سود انباشته نیز می نامند .

نمادمعاملاتی باز و بسته چیست؟
نکته کلی این است که پس از آنکه شرکت های سهامی عام در بازار بورس پذیرفته شدند، برای اینکه اوراق سهام آنها در بازار بورس قابل دادوستد باشد ،باید نماد معاملاتی آنها در تابلو بورس بازشود. پس از باز شدن نماد معاملاتی، خرید و فروش سهام به طور مرتب و روزانه انجام می شود. حال اگر مدیران شرکت بخواهند، هرگونه تغییری در اصول اساسی شرکت ایجاد کنند، باید نماد معاملاتی شرکت در تابلوی بورس بسته شود و امکان دادوستد سهام منتفی گردد و متوقف بشود. این تغییر می تواند شامل تعدیل EPS، تغییر محل شرکت ، افزایش سرمایه یا هر تغییر دیگری باشد.

مدیریت قیمت:
هر سهم در هر روز نهایتا تا حد مشخصی میتواند افزایش یا کاهش داشته باشد.
  • حداکثر نوسان روزانه: دامنه تغییرات روزانه قیمت برای شرکت های پذیرفته شده در بورس 4 درصد و برای شرکت های پذیرفته شده در فرا بورس 5 درصد می باشد. ( در مورد فرابورس توضیح داده خواهد شد)  فرض کنید سهمی بورسی در پایان معاملات امروز به قیمت پایانی  10،000 ریال می رسد . پس در روز کاری بعدی قیمت این سهم می تواند در بازه حداقل 9600 و حد اکثر 10400 نوسان کند.
  • نوسان نامحدود در روزهای خاص : (البته ناظر بازار می تواند به تشخیص خود محدودیت اعمال نماید)
                                    1- اولین روز معامله پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه
                                    2- اولین روز معامله پس از تصویب افزایش سرمایه
                                    3- اولین روز معامله پس از انتشار اطلاعیه تعدیل EPS شرکت با بیش از 20 درصد تغییر

نکته مهم : همه اطلاعات مالی مهم شرکت ها، آگهی مجامع، اطلاعیه ها و ... روزانه در شبکه کدال (لینک در پیوندها موجود است) منتشر می گردد که از جمله سایت های مهم برای یک سهامدار است.


پایان درس ششم
در درس آینده به بحث افزایش سرمایه خواهیم پرداخت.
با ماباشید...

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی